Tuotemyyntipäällikkö Mikko Lindfors kertoo työstään, urastaan ja tulevaisuuden näkymistä kellomaailmassa. Työ Oy Perkolla on mieluisaa.
Casion brändihallinnasta Suomessa vastaavan Mikko Lindforsin työpäivät eivät käy tylsiksi. Työtehtävät kattavat mm. Casion päämiesyhteistyön, päämiehen (Casio Europe) ohjeiden ja määräysten jalkauttamisen Suomessa, tuoteportfolion hallinnan sekä markkinoinnin suunnittelun ja koordinoinnin yhdessä markkinointiosaston kanssa.
”Suurin osa ajasta kuluu perinteisen myynnin ja myynnin tukemisen parissa,” Lindfors kertoo.
Casion lisäksi Lindfors toimii monimerkkiedustajana halliten näin sujuvasti myös Leijonan, Gantin ja Seikon tuotevalikoimat. Mikko kertoo, että työn paras puoli on asiakastyö ja vuorovaikutus sidosryhmien kanssa.

ISOISÄN KORUPAJALTA
Lindforsin tie kello- ja korualalle alkoi jo varhain.
”Olin varmaan noin kymmenvuotias, kun aloitin apupoikahommat isoisäni korupajalla,” hän muistelee. Mikolla on kaupallisen puolen koulutusta ja tekstisuunnittelijan paperit markkinointi-instituutista. Perheyrityksessä korujen valmistuksen sekä teräs- ja titaanikorujen maahantuonnin parissa vierähti n.20 vuotta ennen kuin sattuma johdatti kelloalalle.
”Vierailin 2000-luvun alussa GSW-messuilla ja poikkesin Perkon G-Shock-osastolla, jossa ei sillä hetkellä ollut henkilökuntaa. Paikalle saapui brändistä kiinnostuneita jälleenmyyjiä, ja he tokaisivat minulle: voitko kertoa jotain näistä tuotteista? Vilkaisin ympärilleni, enkä nähnyt Perkkolaisia, joten aloitin tuote-esittelyn. Kerroin heille brändistä, tuotteista sekä ominaisuuksista ja hintaluokista. Kun jälleenmyyjät poistuivat, minua lähestyi silloinen Oy Perkon kello-osaston johtaja Pirjo Kaarte, joka oli hiipinyt selkäni taakse. Hän sanoi: Kukas sinä oikein olet? Tiedät brändistä enemmän kuin minä, ja minä olen sentään osastonjohtaja!”
Tämä spontaani tuote-esittely poiki myöhemmin yhteydenoton Perkolta ja siitä alkoi ura Casion parissa – polku, joka on jatkunut lähes kymmenen vuotta.
ASIAKASSUHTEITA
Työssään Lindfors toimii kaiken kokoisten asiakkaiden parissa, aina suurista verkkokaupoista pieniin kivijalkamyymälöihin. Luottamuksen rakentaminen ja ylläpito on hänen mukaansa avainasemassa. ”Olen toiminut alalla jo pitkään, ja aktiivinen yhteydenpito on johtanut siihen, että monet asiakassuhteet ovat kehittyneet työtoveruudesta ystävyyteen.” Yhteistyö nähdään molempia osapuolia hyödyttävänä.
Työn ja asiakaskäyttäytymisen muutos vuosien varrella on ollut kuitenkin valtava.
”Urani alussa verkkokauppaa ja sen mahdollisuuksia ei juuri hyödynnetty ja tukkukauppa tehtiin usein reppureiden kautta.”
Nykyään verkkokaupan ja digitaalisten työkalujen käyttö on yleistynyt merkittävästi. Verkkoon siirtyminen on myös tehnyt kuluttajista tietoisempia ostajia.
”Kuluttajat tekevät valintoja ja ostopäätöksiä jo ennen myymälään astumista. Tässä kohtaa korostuu kivijalan ja henkilökunnan tietotaidon merkitys. Viimeinen päätös kellohankinnasta tehdään lopulta usein asiakaspalvelijan osaamisen perusteella.”
Nykyisessä työssä suurimpana haasteena hän pitää kuluttajien taloudellista epävarmuutta, mikä heijastuu luksustuotteiden, kuten kellojen ja korujen, kysyntään. Hän kuitenkin näkee tilanteessa mahdollisuuksia.
”Jokainen tarvitsee ripauksen luksusta elämäänsä ja Casion laaja valikoima, sekä hintahaarukka mahdollistavat sen, että jokaiselle löytyy sopiva kello ranteeseen.”
CASIO JUHLII
Vuosi 2024 on ollut Casion rannekellojen 50-vuotisjuhlavuosi, ja brändin historia on täynnä mielenkiintoisia innovaatioita.
”Casion tarina alkoi Japanissa jo vuonna 1946 Yubiwa-piipusta, ja sen jälkeen Casio kehitti mm. maailman ensimmäisen elektronisen laskukoneen. Ensimmäisen digitaalikellon Casio toi markkinoille 50 vuotta sitten, vuonna 1974.”
Oy Perkko on toiminut Casion virallisena maahantuojana vuodesta 1983 alkaen. Samana vuonna Casio toi markkinoille ensimmäiset G-Shock-kellot, jotka kehitettiin kestämään koviakin olosuhteita ja
Tuotemyyntipäällikkö Mikko Lindfors kertoo työstään, urastaan
ja tulevaisuuden näkymistä kellomaailmassa. Työ Oy Perkolla on mieluisaa.kolhuja. Lindforsin oma G-Shock innostus alkoi jo ennen tuotemyyntipäällikön tehtäviä Perkolla.
”Kellojen työkalumaisuus ja kestävyys kiehtoo minua.”
TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT JA TRENDIT
Tulevaisuus näyttää Lindforsin mukaan lupaavalta. Vaikeina aikoina kuluttaja haluaa luottaa kestäviin ja tunnettuihin brändeihin. Ympäristöystävällisyys tulee olemaan entistä suuremmassa roolissa, ja esimerkiksi Casion kelloissa on otettu käyttöön kierrätysmateriaaleja.
Lopuksi Lindfors kiittää tiimiään ja yhteistyökumppaneitaan, jotka ovat mahdollistaneet Casion menestymisen Suomessa.
”Meillä on aitoa innostusta tuotteita kohtaan, ja se näkyy lopputuloksessa – tyytyväisissä asiakkaissa.”
Teksti: Milla Vilska Kuva: Mikko Lindfors