Liike sijaitsee kauniissa kulttuuriympäristössä Oulun Aittatorilla. Liikkeen nimi herättää heti uteliaisuuden – mistä on oikein kyse?
Paja 1605 on vuonna 2022 perustettu kultasepänliike, jonka perustajat ovat kultasepät Katja Hietala, Virve Inget ja Seppo Vainikainen. Vanha, idyllinen punamullattu aitta antaa liikkeelle ainutlaatuisen tunnelman ja houkuttelee käymään sisällä.
Nimen vuosilukua 1605 ei ole valittu sattumalta – se juontaa juurensa Ruotsin kuninkaan Kaarle IX:n käskyyn perustaa Oulun kaupunki ja huolehtia siitä, että kaupungissa on tarpeeksi taitavia käsityöläisiä vastaamaan kaupunkilaisten tarpeisiin. Tänä päivänä Paja 1605 on hieno vastaus tähän käskyyn, sillä se haluaa edustaa aitoa käsityötaitoa, joka kestää aikaa. Pajan kultasepät ovat ylpeitä edustaessaan Oulun pitkää käsityöläisperinnettä. Heidän tavoitteenaan on jatkaa perinteen kunnioittamista ja säilyttämistä tuleville sukupolville.
Kaikki Pajan kolme omistajaa ovat Koulutusyhtymä OSAOn kultaseppälinjan kasvatteja. Jo koulun aikana syntyi ajatus yhteistoiminnasta poikkitaiteellisen osuuskunnan muodossa, missä voitaisiin hyödyntää jalometalli- ja puualan sekä muiden taidealojen eri osaamisalueita ja kokemusta tehokkaalla ja luovalla tavalla. Kuitenkin ajatus ihan omasta kultasepänalan yhteisöstä kyti vahvana ja onnekas sattuma, hienon aittatilan löytyminen, sai kolmikon perustamaan yhteisen yrityksen, Paja 1605 Oy:n.
Pajassa jokainen osakas tekee omaa korumuotoiluaan. Jokaisella on oma tyylinsä ja halu tehdä kuluttajille erilaisia koruja. Materiaaleja, tekniikoita ja tyylejä kokeillaan luovasti. Myymälässä on esillä myös muiden paikallisten käsityöläisten koruja. Paja haluaa tarjota matalan kynnyksen paikan korualan opiskelijoille harjoitella oman tuotannon myymistä ja asiakaspalvelua. Opiskelijoille tarjotaan lisäksi pidempiä harjoittelujaksoja opintojen yhteyteen. Paja tarjoaa alasta kiinnostuneille harrastajille mahdollisuuden kokeilla korujen valmistusta kurssien muodossa. Pidemmälle ehtineillä on mahdollisuus vuokrata työpöytää aina tarvittaessa.
”Haluamme avoimesti jakaa tietoa korumuotoilusta ja edistää korujen tekemistä laajemmassa yhteisössä. Tavoitteenamme on, että Paja 1605 on paikka kaikille koruista kiinnostuneille – paikka, jossa on mahdollista ostaa, tilata, korjauttaa, oppia ja tehdä omia koruja.”
Pajalaisille kestävä kehitys on erittäin tärkeää, ja he pyrkivät käyttämään kierrätettyjä materiaaleja ja olemaan mahdollisimman luovia uudelleen käytön suhteen. Paja on tietoisesti rakennettu kierrätysmateriaaleista, ja korut valmistetaan käyttäen pääasiassa kierrätettyjä raaka-aineita. Asiakkaille suositellaan vanhojen korujen uudelleenmuotoilua tai korujen tuunaamista.
Pajan toiminta on jaettu selkeisiin vastuualueisiin, joissa hyödynnetään osakkaiden erityisosaamista ja kokemusta. Toimitusjohtajan roolia hoitaa Virve, joka vastaa hallinnosta ja kaupallisesta toiminnasta. Seppo vastaa tuotantoprosessista ja teknisistä ratkaisuista, kun taas Katja keskittyy kivijalkamyymälän hoitoon ja korjauspalveluun. Some- kanavien ylläpidosta vastaa pajassa työskentelevä Pirjo Lakkapää, joka tuo oman erityisosaamisensa markkinointiin ja viestintään. Tämä selkeä vastuualueiden jakautuminen mahdollistaa pajan tehokkaan johtamisen ja monipuolisen osaamisen hyödyntämisen.
Noin puoli vuotta sitten tiimi otti suuren haasteen vastaan ostamalla legendaarisen Taigakorun liiketoiminnan.
”Taigakoru oli etsinyt jatkajaa jo pitkään ja pohdinnan jälkeen päätimme tarttua tähän ”once in a lifetime” tilaisuuteen, joka tarjoaisi meille mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä alalla entisestään. Taigakoru toimii Paja 1605:n rinnalla aputoiminimenä ja omana brändinään.”
”On hienoa nähdä, miten lämpimästi omistajanvaihdos on otettu vastaan. Asiakkaat ovat iloisia siitä, että tuotanto jatkuu ja brändin alla luodaan uusia kiinnostavia tuotteita. Taigakorun hankinnan myötä joukkoon liittyi kultaseppä Tomi Mansikka, jolla on laaja kokemus Taigakorun tuotannosta ja suunnitteluprosesseista. Koska suunnittelumme lähestymistapa on hyvin samankaltainen kuin Taigakorun aiempien kultaseppien – eläimet, luonto ja Lapin taika – emme usko, että uusien tuotteiden suunnittelu tuottaa ongelmia.”
Pajalaiset alkavat nyt kehittämään Taigakoru-brändiä oman näköiseksi. Tavoitteena on saada tuotantoketjut toimiviksi ja tehokkaiksi, sekä luoda pajalle hyvä työilmapiiri. ”Uskomme, että tulevaisuudes- sa on hyvää kasvupotentiaalia niin Suomessa, Pohjoismaissa kuin Euroopassa, ja miksei myös Kanadassa ja Pohjois-Amerikassa voisi olla mahdollisuuksia vientiin. Seuraava suuri etappi on kuitenkin Oulun kulttuuripääkaupunkivuosi 2026, johon haluamme kehittää jotain uutta ja omaa korualaan liittyvää, ehkä residenssimahdollisuus? Tällä hetkellä tulevaisuutemme on täynnä mielenkiintoisia haasteita ja kehittämissuunnitelmia, joita haluamme toteuttaa. Tervetuloa Ouluun!”
Teksti: Henrik Kihlman Kuvat: Harri Perunka