Kello ja Kulta Jokinen aloitti Salossa Asemakadulla vuonna 1932. Yrityksen perusti kelloseppä Eino Jokinen. Einon poika, kelloseppä Veikko Jokinen jatkoi yrityksen toimintaa ja tällä hetkellä, vuonna 2019, yritystä pyörittää pojanpoika Vesa Jokinen. Yritys keskittyi ensin kellojen korjaamiseen. Menestystä alkoi tulla noususuhdanteen vetäessä Suomen taloutta hyvään vauhtiin ja kelloseppiä palkattiin pian lisää.
Siihen aikaan kellosepät olivat herrasmiehiä, puku ja kravatti toimi työasuna ja päällä oli siisti valkoinen työtakki. Yrityksen sijainti oli hyvä, vieressä oli sekä meijeri että teurastamo. Kun maalta tultiin kaupunkiin, myytiin maito meijeriin, eläimet teurastamoon ja kulutettiin niistä saadut rahat kaupoissa. Tästä syystä Kello ja Kulta Jokisenkin päivän kiireisin
hetki oli aikaisin aamulla.
Muutokset yhteiskunnassa ovat vaikuttaneet Jokisenkin yritystoimintaan. Veikko Jokinen muistelee 1970-luvun loppua, jolloin Suomessakin oli energiakriisi. Sähköt olivat pois päältä joka toinen tunti. Myymälä oli hieman hämärä, joten joka toinen tunti sytytettiin kynttilät, jotta asiakkaat olisivat nähneet mitä olivat ostamassa. Kerran poliisi kehotti poistamaan
valoputken ulkovalosta yön ajaksi, jotta sähköä säästyy. 1980-luvun lopulla sai ensimmäisen kerran pitää yhtenä sunnuntaina kaupat auki. Kun ovet avattiin ensimmäisenä sunnuntaina, oli kaupan edessä kymmeniä ihmisiä jonottamassa sisään. Silloin pyhäpäivän aukiolo oli niin erikoista! Ajat ovat niistä paljon muuttuneet.
Tällä hetkellä yrityksellä on Salossa kaksi toimipistettä: Turuntie 13:ssa ja kauppakeskus Plazassa. Lisäksi Jokisella on myymälät Turussa, Lohjalla ja Loimaalla. Kaikki toimipisteet ovat Timanttiset -liikkeitä. Työntekijöitä on yhteensä 25, joukossa mm. 4 kelloseppää, kultaseppä, kone- ja käsikaivertaja sekä helmenpunoja. Kaikkien myymälöiden korjaukset tehdään Salossa Turuntien verstaalla.
Aikoinaan myynti koostui pöytähopeista, kultakoruista ja kelloista. Pöytä-,
seinä- ja taskukelloja myytiin paljon. Nykyään kellomyynti koostuu pääasiassa rannekellojen myynnistä. Kellomyynti mullistui ensin paristokellojen myötä ja myöhemmin muotimerkit valloittivat markkinat. Kellojen suosio ja arvostus on kasvanut viime vuosina ja kelloharrastajia
on Suomessakin jo kymmeniä tuhansia. Sen ansiosta arvokellojen ja mekaanisten kellojen myynti on kasvanut huomattavasti. Timanttikorut tulivat mukaan Jokisen toiminnassa vasta myöhemmin, kun Vesa Jokisen vanhemmat menivät naimisiin vuonna 1967. Isä Veikko tilasi tulevan vaimonsa timanttisormuksen valmistajalta, tiskissä kun ei niitä vielä ollut. Nykyään timanttikorujen myynti muodostaa merkittävän osan kokonaismyynnistä.
Viime vuosina verkkokaupan kasvu on muuttanut alaa. Tänä päivänä pitää toimia sujuvasti sekä kivijalassa, että verkossa. Ekologisuus ja kierrättäminen ovat tämän hetken megatrendejä, ja siinä täytyy osata
olla mukana. Vesa Jokiselle yrittäjyys on elämäntapa ja stressiä sekä kiirettä täytyy oppia sietämään. Positiivinen elämänasenne, itsestään huolehtiminen ja juoksulenkki silloin tällöin auttaa jaksamaan.
Teksti ja kuva: Julia Weckman. Juttu julkaistu toukokuussa 2019 ilmestyneessä Kello & Kulta -lehdessä.