Kivijalkakaupan näyteikkunassa on yleensä esillä tuotteita, joita myydään ja joita on tarkoitus ostaa. Näin ei ole laita Helsingin Punavuoressa, jossa Sepän Viisarin ikkunoita peittää musta teippaus. Näyteikkunassa kyllä lukee, että sisällä ostetaan ja myydään kelloja ja luetellaan merkkejä, joista osa on ohikulkijoille tuttuja, kuten Rolex, mutta osa tuntemattomia, kuten Audemars Piquet.
Juha Seppä, 55, perusti kelloja, käytettyjä ja vintagea, myyvän liikkeensä 13 vuotta sitten. Hänestä on tullut varsinkin kelloharrastajapiireissä tunnettu ja luotettu kauppias, jonka käsien kautta menee ehkä enemmän Rolexeja kuin kenenkään muun, useampi sata vuodessa. Kellokeisariksikin Juha Seppää on tituleerattu.
OPPIA PANTTILAINAAMOSSA
Juha Seppä on syntynyt Muhoksella, Oulun kupeessa. Maatalon poikana hän teki ensimmäiset bisneksensä alle 10-vuotiaana pyydystämällä piisameita. Naapurin isäntä nylki ne hänelle. Seppä kävi myymässä ne Oulun torilla. Oulussa Juha Seppä myös kouluttautui hienomekaanikoksi. Kurssin opettajalla oli itsellään kellotaustaa, vaikka muuten kellot eivät ensisijainen koulutuksen ammatillinen tavoite ollutkaan.
Kelloharrastus tuli pikkuhiljaa mukaan ja Seppä erikoistui Omegoihin. Hänellä oli myös oma kello- ja kultaliike Muhoksella. Myytyään liikkeensä Seppä työskenteli Oulun panttilainaamossa.
”Siellä saatu kokemus vanhan tavaran arvon määrittelystä on auttanut paljon kellojen ostamisessa ja myymisessä. Tätä työtä ei voi oppia koulussa, vaan työ opettaa tekijäänsä.”
Perhesyyt toivat Juha Sepän 2000-luvun alkupuolella Helsinkiin. Hän työskenteli kello- ja kultaliikkeessä. Samaan aikaan hän osti ja myi Omegoja nettisivuilla. Hänet tunnettiin Omega-miehenä. Jossain vaiheessa ajatus oman liikkeen perustamisesta alkoi saada hahmon.
”Näin ilmoituksen myytävästä liikehuoneistosta Punavuoressa. Sanoin siskon miehelle, että osta sinä se, niin minä tulen sinulle vuokralle ja perustan käytettyjä kelloja myyvän liikkeen. Ja niin tapahtui”, Juha Seppä kertoo.
Liike on edelleen samassa osoitteessa Albertinkadulla. Liikepaikka oli tarkkaan harkittu: keskustassa, mutta ei liian keskellä. Alussa Seppä laittoi omia kellojaan myyntiin ja haali myös kavereilta kelloja. Kiinnostavaa myytävää piti olla. Kaikki liikenevät rahansa Seppä investoi firmaansa ja osti lisää myytävää.
Asiakaskunta löysikin pian tiensä Sepän Viisariin ja siitä tuli ensimmäinen valtakunnallisesti tunnettu käytettyihin kelloihin erikoistunut liike. Harrastajien sivuilla näkyi usein valokuvia kelloista ja kiitettiin Seppää hyvistä kaupoista. Juha Seppä sanoo, että hänellä on kelloharrastajan sielu, mutta samalla silmää liiketoiminnan lainalaisuuksille.
KESKITTYMINEN KANNATTAA KELLOKAUPOILLA
Juha Sepällä on varastossa useita haluttuja kelloja, eritoten Rolexeja ja Omegoita, mutta vielä ei ole oikea aika laittaa niitä myyntiin. Kaikkein halutuimpien mallien ja vuosikertojen hinnat nousevat. Asiaa tietämätöntä hämmentää, että jos ostaa tietyn sukeltajamallisen Rolexin kaupasta, voi saman tien laittaa sen myyntiin ja saada pari kolme tuhatta euroa voittoa. Haluttuja malleja, kuten Daytonaa, joutuu jonottamaan jopa vuosia. Eipä siis ihme, että Rolex-harrastajan jalat muuttuvat spagetiksi, kun hän vierailee Sepän Viisarissa. Tarjolla on liian paljon liian hyvää, muun muassa 60-70-lukujen pleksilasi-Rolexeja.
”Olen keskittynyt erityisesti Rolexeihin, koska niiden myyminen on varmaa. Ne eivät jää vitriiniin pölyttymään. Ne pitävät hyvin hintansa ja hinta jopa kohoaa. Vielä muutama vuosi sitten esimerkiksi Panerai oli haluttu merkki, mutta nyt sen suhteen on tullut hiljaisempaa. Sama koskee TAG Heueria, jonka malleista vain muutamat ovat kysyttyjä.”
Sepän Viisarilla on verkkosivut, mutta edelleen valtaosa asiakkaista haluaa vierailla kivijalassa ja tehdä kaupat kasvokkain.
”Arvioisin, että 80 prosenttia tulee tänne, 20 prosenttia tekee kaupat verkossa. Seppä ei ole aktiivisesti myynyt kelloja ulkomaille. Hän ei myöskään osta kelloja kansainvälisiltä markkinoilta, vaan kellot ovat suomalaisten harrastajien vaihdossa antamia tai suoraan heiltä ostettuja.
LAUKKUKAUPPA NAAPURISSA
Kellojen ohella Juha Seppä alkoi muutamia vuosia sitten ostaa merkkilaukkuja. Niitä tarjottiin toisinaan vaihdossa kelloista. Kun laukkuja alkoi kerääntyä varastoon riittävästi, niille piti tehdä jotain. Osa asiakkaista tiesi Sepän laukkuvarastosta ja rohkaisi perustamaan liikkeen. Niin syntyi Sepän Laukku, joka myy luksusmerkkien uudehkoja tai vintagelaukkuja.
Puolitoista vuotta sitten Sepälle tuli työharjoitteluun kelloseppäkoulun erikoismyyjäkurssia käyvä Perttu Oksanen. Hän innostui laukuista. Niinpä Seppä myi puolet laukkukaupastaan Oksaselle, joka nyt keskittyy kokonaan siihen.
”Luksusmerkkien laukuissa on vähän sama kuin kelloissa. Haluttuja merkkejä, kuten vaikkapa Hermés, on tosi vaikea saada ja tietyissä malleissa hinnat voivat kohota alkuperäistä hintaa korkeammiksi”, Oksanen sanoo.
Sepän Laukun erikoisin tuote ei tällä hetkellä ole laukku, vaan Louis Vuittonin skeittilauta. Niitä on maailmassa vain 18 kappaletta ja myyntihinnat ovat saattaneet nousta jopa kuusinumeroisiksi! Sepän Viisari ja Sepän Laukku sijaitsevat vierekkäisissä liikehuoneistoissa.
Teksti ja kuvat: Olli Seppälä
Juttu on julkaistu alun perin marraskuun 2020 Kello & Kulta -lehdessä.