Merkityksellistä muotoilua Suomesta

Loppuvuodesta 2018 Helsinkiin avautui korutaiteeseen ja muotoiluun keskittyvä taidegalleria Gao Shan

Kiinalaisen taiteilija ja kuraattori Ding Yin perustaman gallerian näyttelytila on pieni, mutta se soveltuu hyvin sekä vintage-korujen että nykykorumuotoilijoiden ja korutaiteilijoiden töiden esittelyyn. Paikalla toimi aiemmin koruseppien työhuone Box Jewelry.
”Tulin Suomeen lokakuussa n. 9 vuotta sitten. Muistan, että se päivä oli todella kylmä ja sen jälkeen koko maa peittyi paksuun lumeen puoleksi vuodeksi. Ensivierailuni Suomeen oli tapahtunut vuotta aiemmin kesällä ja silloin luonto antoi parastaan. Lokakuussa… ei ehkä niinkään.”
Ding kuitenkin jäi, ja siitä lähtien hän on tehnyt töitä taiteen, kulttuurin sekä designin parissa. Ding syntyi ja kasvoi Kiinassa, ja kouluttautui designin kuraattoriksi Englannissa. Hän teki graafista suunnittelua markkinoinnin alalla ja kiinnostui erityisesti vintage-muodista, mutta myös lasi- ja huonekalumuotoilusta. Suomeen tultuaan korumuotoilu vei mennessään.

DESIGNKERÄILIJÄ

”Rakastan suomalaista korumuotoilua. Olin tutustunut suomalaiseen muotoiluun jo Kiinassa, mutta se oli enemmänkin kirjatietoutta. Vasta Suomessa pääsin kokemaan ja tuntemaan designtuotteiden laadukkuuden, detaljien hienoudet, materiaalin työstämisen taidon. Aarikka oli aikanaan ensimmäinen keräilykohteeni. Minulla on n. 400 Aarikan puista koriste- ja koruesinettä 60-70-luvulta, jotain uudempaakin. Nyt Aarikan kerääminen on jäänyt ja keskityn enemmän hopea-, pronssi- ja kultakoruihin. Gao Shanissa esittelemäni vintage-korut ovat useimmiten omista kokoelmistani.”

Gallerian nimi, Gao Shan, tarkoittaa kiinaksi korkeaa vuorta. Ding Yi halusi antaa gallerialle merkityksellisen nimen. Sijaitseehan galleriatila juuri Korkeavuorenkadulla. Hän kertoo olevansa kiinnostunut myös merkityksellisestä muotoilusta. Design ei saa olla sielutonta. Ding haluaa esitellä näyttelyissä pitkän linjan nykykorumuotoilijoita, nimiä historiasta sekä nuoria, tulevaisuuden tekijöitä. Keväällä 2019 on avattu näyttelyhaku, ja Ding kutsuu korutaiteilijat ja -muotoilijat hakemaan näyttelytilaa. Myös korumuotoilun, muodin sekä tekstiilialan opiskelijoiden lopputyönäyttelyt ovat tervetulleita. Ding antaa mielellään osaamistaan opiskelijoille ja mahdollisuuden myydä tuotteitaan gallerian myymälässä näyttelyn yhteydessä.

SUOMALAINEN KORUMUOTOILU MAAILMALLE

Jatkossa Ding Yi haluaa tarjota lisäksi erilaisia muotoilijan työn edistämiseen liittyviä konsultointipalveluja. Ding on kiinnostunut edistämään suomalaisen korutaiteen ja -muotoilun vientiä ulkomaille, esimerkiksi Kiinaan. Hän kokee, että suomalaisilla korumuotoilijoilla olisi paljon annettavaa. Suomalaiset ovat kuitenkin aika arkoja esittelemään itseään ja omaa työskentelyään.
”Siinä vaiheessa, kun suomalaiset vielä miettivät ”olenko tarpeeksi hyvä”, ruotsalaiset ja tanskalaiset ovat jo markkinoineet osaamistaan ja lyöneet läpi. Heillä on brändäämisen taito. Haluan auttaa, sillä Suomessa laatu on korkeaa ja tekijät hyviä. He ansaitsevat näkyvyyttä ulkomailla.”
Dingin mukaan suomalainen korumuotoilu pitäisi brändätä ulkomaisille markkinoille kiinnostavaksi. Jotta pieni toimija voisi onnistua vaikkapa kiinalaisilla markkinoilla, tarvitaan myös yhteistyötä.
”Esimerkiksi jonkunlainen kollaboraatio, eli tavoitteellinen usean korumuotoilijan yhteistyökuvio voisi toimia. Tällainen hanke ja tehokas, kohdennettu markkinointi vaatii tietysti rahoitusta. Kansainvälisiä
kontakteja on jo olemassa ja galleria Gao Shanin olemassaolo on tuonut
niitä lisää.”
Ding sanoo, että muotoilijan on tärkeää analysoida toimintaansa säännöllisesti ja pohtia, mitä haluaa urallaan tehdä ja miten sitä haluaa kehittää. Haluaako toimia vain kotimaassa vai myös kansainvälisesti. Haluaako kasvattaa toimintaansa isoksi vai tehdä töitä paikallisesti, pienemmille markkinoille. Tarvitaan näkemystä ja päättäväisyyttä oman työuran edistämiseen. Lisäksi tuotteella, kuten korulla pitää olla tarina, Ding toteaa. ”Asiat eivät synnyt tyhjästä. Tekijän on hyvä kertoa korun syntymisen taustoista ja luoda sille aito tarina. Silloin tuote kestää aikaa ja sillä on syvyyttä. Se koskettaa. Ilman aitoa tarinaa ja taustaa korea designtuotekaan ei elä.”

Teksti ja kuvat: Julia Weckman. Juttu julkaistu toukokuussa 2019 ilmestyneessä Kello & Kulta -lehdessä.