Kello & Kulta -lehti tapasi Sveitsissä myös Kultaseppä Doris Aeplin, joka valmistaa yksilöllisiä koruja St.Gallenissa.
St.Gallenin keskustassa kultasepänliikettä pitävä kultaseppämuotoilija Doris Aepli tuli alallle jo 70-luvulla. Hän oli kultaseppämestarin ppilaana vuosina 1973-77. Neljän vuoden harjoittelujakson jälkeen hän oli muutaman vuoden töissä kultaseppänä Zurichissä ja sen jälkeen St.Gallenissa. Zurichissä hän oppi ammatista paljon, koska ostajakunta oli kansainvälistä, monipuolista ja heillä on vaativa maku. Zurichissä ihmiset myös lähtökohtaisesti käyttävät enemmän rahaa koruihin. Oman liikkeen Doris perusti vuonna 1984. Nykyinen tyylikäs kultasepänliike ja paja on ollut samalla paikalla vuodesta 1999. Doris tekee paljon tilaustöitä, mutta hänellä on myös omat korumallistot. Turisteja käy vain muutamia silloin tällöin. Täytyy olla hieman erityisempi, juuri arvokoruja hakeva matkailija, joka löytää Doriksen kaupan ja laadukkaat käsintehdyt designkorutuotteet. ”Minun koruni ovat hieman kalliimpia, mutta ajattelen, että minun tarkoitukseni ei ole tuottaa halvalla tavaraa. Käytän laadukkaita materiaaleja. Joskus mietin että tekisin tietoisesti edullisempia koruja, mutta laadun on kuitenkin aina oltava korkea, mitä tahansa valmistankin.”
”Nuoret saattavat tulla hakemaan vihkisormuksia, mutta pääasiassa asiakkaani ovat samankaltaisia ja -ikäisiä ihmisiä kuin minäkin. Olen huomannut, että ikäännyn asiakkaitteni kanssa. Teen koruja joita itse haluaisin pitää, ja ne löytävät tietynlaisen asiakkaan. Minulla on myös hyvin pitkäaikaisia asiakkaita”, Doris kertoo. Materiaalina hän käyttää valkokultaa, punakultaa, keltakultaa ja erityisen laadukkaita helmiä ja jalokiviä. Tilaustyöt Doris valmistaa n. 4 viikossa. ”Olen kokeillut käyttää tietokonemallinnusta työssäni, mutta en pitänyt siitä. Käytän vanhoja hyviä tekniikoita ja pyrin pitämään hyvää huolta asiakassuhteistani.”
St.Gallenissa on paljon kultasepänliikkeitä, jossa tehdään omia yksilöllisiä tuotteita. Doriksen mukaan valikoimassa oli aiemmin enemmän samankaltaisia, klassisempia koruja. Nykyisin täytyy erottua selviytyäkseen, kun seppiä on niin paljon. Tällä hetkellä Doriksella riittää asiakkaita, mutta ajat ovat muuttuneet. Nettikaupat ovat vieneet kivijalkakauppoja kaupunkikuvasta pois. Doriksen mielestä tyhjät liiketilat ovat huono viesti matkailijoille ja paikallisille asiakkaille. Tunnelma kaupungissa muuttuu. Tämänsuuntainen kehitys on varmaan yleistä monissa muissakin kaupungeissa. Doriksen yrityksellä on nettisivut, mutta hän ei ole mukana facebookissa tai instagramissa. ”Ehkä pitäisi olla, mutta en vain ole kiinnostunut. Ja jos pitäisi olla mukana kaikissa kanavissa, ei jäisi aikaa työnteolle!” Doris nauttii työstään. ”Pidän työstäni todella paljon. Minulla on pääasiassa vain ns. kivoja ongelmia; mietin sitä, minkälaisen korun teen juuri tietyllä kivellä tai helmellä. Isompia haasteita ei juuri ole. Toki joskus on kauppojen suhteen hiljaisempaa, mutta se on väliaikaista. Pidän siitä, että kun asiakas tulee koruliikkeeseen, he ovat jo valmistautuneita ostamaan tai tilaamaan koruja. Heillä on aina positiivinen energia ja ote asioinnissa. Kultasepän luona asiointi ei ole mitään hammaslääkärissä käyntiä! ”
Teksti ja kuvat: Julia Weckman
Lue koko juttu Kello & Kulta -lehdestä!