Yksi ikonisimmista ja tunnistettavimmista kellomalleista on Breitling Navitimer. Sen kehitti Willy Breitling vuonna 1952 työkaluksi lentäjille. Kellossa oli kierrettävä kehä, jonka avulla lentäjät saattoivat tehdä tarvittavia laskelmia. Breitlingin kronografi nousi maineeseen vuonna 1954, kun yhdysvaltalainen lentokoneiden omistajien ja lentäjien yhdistys ilmoitti sen viralliseksi aikaraudakseen. Vuonna 1962 Navitimer kävi astronautti Scott Carpenterin mukana avaruudessa. Breitling teki hänelle erityisen 24-tunnin näytöllä varustetun Navitimerin.
Navitimerin kellotaulu on kelloslangilla ilmaistuna ruuhkainen. Siinä on niin paljon informaatiota, että äkkinäisen päätä voi alkaa särkeä. Kellotaulun ulkokehällä on takometri (Tachymeter), jonka avulla voi tehdä laskelmia nopeudesta ja etäisyyksistä suhteessa aikaan. Nykyisen Navitimerin taulun ruuhkaisuutta on siivottu hivenen alkuperäiseen verrattuna.
Breitling aloitti kellonvalmistuksen vuonna 1884 Sveitsissä. Yhtiö joutui monen muun brändin tavoin kellomaailmaa 1970-luvulla kohdanneen kvartsikriisin eli halpojen patterikäyttöisten kellojen invaasion jalkoihin ja ajautui vaikeuksiin vuonna 1979 vaihtaen omistajaa. Siinä yhteydessä Navitimerin muotoiluoikeudet, mutta ei nimeä, myytiin kellovalmistaja Sinnille. Sittemmin vuonna 1986 Breitling Navitimer herätettiin uudelleen henkiin. Myös Sinn valmistaa kelloa nimellä Navigation 903.
Ei siis pidä hämmentyä, jos rinnakkain ovat Breitling B01 Navitimer ja Sinn Navigation Chronograph 903. Nehän ovat melkein kuin kaksi marjaa. Breitling käyttää omaa in-house-koneistoa, Sinn Sellitaa. Breiling Navitimerin hinta on n.8000 €, Sinn 603 maksaa n. 3000 €.
Breitling tarjoaa mallistossaan Navitimerista erikokoisia versioita, 46-, 43-, ja 41-milliset. Kronografin lisäksi tarjolla on kolmeviisarisia malleja sekä 24-tunnin näytöllä Navitimer Cosmonaute. Myös uudisversio vuoden 1959 Navitimerista on mallistossa. Sinnin mallistossa 903:sta on tarjolla vain 41-millinen kahdella erivärisellä kellotaululla. Joissain arvioissa Sinnin versiota pidetään ulkoisesti ”alkuperäisempänä” ja työkalumaisempana kuin Breitlingin luksusmaisempaa nyky-Navitimeria.
Teksti: Olli Seppälä Kuva: valmistaja