Vaikka kuinka olisi myöhässä sovitusta aikataulusta, on pienemmälle lapselle aika turhaa sanoa, mitä tapahtuu 10 minuutin päästä, jos lapsi ei vielä hahmota ajan mittaamisen määreitä. Kellon hankinta onkin aika iso osa ajan hahmottamiseen ja mittaamiseen tutustumista. Minkälaiset kellot ovat lapsille sopivia ja missä iässä kellon voi hankkia?
Kelloharrastajilla näkee kuvia, joissa kellot ovat mukana jo ”synnärillä”, mutta jos on tarkoitus saada lapsi ymmärtämään ajan kulua, on kolmen-neljän ikävuoden kieppeillä jo hyvä ikä lähteä ensikello-ostoksille! Monet tosin oppivat kellon ”lukemisen” vasta ekaluokalla, ja sekin riittää. Useimmiten rannekellot herättävät lapsissa kiinnostusta, ainakin hetkeksi. Siksi kellon on syytä olla heti mieluinen ja sopiva, jolloin kiinnostus kestää vähän pidempäänkin.
Jos lapsilta kysytään, on paras kello sellainen, joka on kivan näköinen (yleensä värikäs) ja josta ymmärtää ajan helposti. Usein se tarkoittaa digitaalista kelloa. Analogisen kellotaulun oppimisessa menee hieman aikaa, eritoten jos numerot ovat roomalaisin numeroin. Kun lapselle valitaan kelloa, on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota sen kestävyyteen. Veden- ja iskunkestävyydestä ei ole haittaa, päinvastoin. Lisäksi rannekkeen on syytä olla joustava ja helppokäyttöinen. On tärkeää, että lapsi saa kellon käteen ja pois kädestään itse. Ranneke ei saa myöskään hiertää. Jos kello on älykello tai digitaalinen kello, jossa on paljon toimintoja, on syytä odottaa siihen asti, että lapsi osaa käyttää itse tarvittavia toimintoja. Mitä nuorempi lapsi, sitä yksinkertaisempi malli!
Ideaalitilanteessa kelloihin tutustuminen voi olla yhteistä mukavaa aikaa, ja ajan hahmottamista voi harjoitella leikein ja mittaamistehtävin. Siitä on luultavasti hyötyä, kun aikuistuessa on otettava ajanhallinta omiin käsiin!
Teksti: Kello & Kulta -lehden toimitus Kuva: Valmistaja