Kelloalan nykytilanne on haastava, mutta kasvun siemenet on kylvetty. Koronapandemia on ollut yhteiskunnalle massiivinen isku, josta toipuminen tulee kestämään pitkään. Kurimus on koskettanut myös kelloalaa, joka oli jo ennen maaliskuuta taloudellisten tunnuslukujen valossa haastavassa tilanteessa. Se missä vaiheessa vapaa pudotus saadaan oikaistua, on vielä hämärän peitossa.
Asialla on onneksi hopeinen pilvenreunus, sillä varsin konservatiivinen kelloteollisuus on selkä seinää vasten ottanut vihdoin ja viimein vaadittuja harppauksia kohti tämän päivän kuluttajien palvelemista, jonka myötä digitalisaatio on muuttunut eläväksi arjeksi.
Käytännön tasolla muutos näkyy siinä, että ennen kovin pienelle joukolle ostajille ja median edustajille – suunnatut uutuuksien esittelyt paikassa X on korvattu digitaalisilla esityksillä ja -tapahtumilla, joihin lähes kuka tahansa on voinut osallistua. Hyvänä esimerkkinä uudesta tavasta toimia on entinen SIHH, nykyinen Watches & Wonders, joka nopealla aikataululla muuttui digitaaliseksi palvelukokemukseksi.
Toinen silmiinpistävä muutos tapahtui huhtikuun alussa, jolloin toimitusjohtajista tuli yhdessä yössä edustamiensa kellomerkkien näkyvimpiä markkinoijia. Näistä kirkkain tähti on Breitlingin Georges Kern, joka hallitsee sosiaalisen median ilmatilaa suvereenisti esittelemällä innokkaasti uutuuksia Instagram-tilillään, jossa hän myös keskustelee kuluttajien kanssa. Myös Breitlingin avoimet webinaarit ovat olleen alan parhaita.
Se mitä odotan seuraavaksi, on suomalaisten kelloalan toimijoiden heittäytymistä kuluttajien keskuuteen muutenkin, kuin verkkokaupan ja maksetun mainonnan kautta. Kuka näyttää tietä ja kylvää ensimmäisen kasvun siemenen Suomessa?
Matti Airaksinen on noin 150 000 lukijaa kuukausittain tavoittavan Tyyliniekka-verkkomedian perustaja ja päätoimittaja. Matti on Vuoden kellonkantaja vuosimallia 2020.